Het islamo-gauchisme
Het islamo-gauchisme
(Doorbraak, 24 februari 2021)
De voormalige kwaliteitskrant De
Standaard is nu het staatsblad van de woke-stroming in Vlaanderen. Haar
artikel over het aangekondigde onderzoek door Frans onderwijsminister Frédérique
Vidal naar het 'islamo-gauchisme', dat zich volgens haar ‘als koudvuur’ op de
campussen verspreidt
('Ophef in Frankrijk over onderzoek
naar "blankenhaat" op universiteiten’, DS, 19 feb. 2021), mag dan ook
gelezen worden als een verdediging van haar eigen ideologische oriëntatie tegen
een schuchtere poging om die tegen het licht te houden.
Sommige prooidieren investeren veel
in onzichtbaarheid. Slangen onttrekken zich aan de waakzaamheid van hun doelwit
door het uitzicht aan te nemen van hun omgeving. Om je een beet te kunnen
toebrengen, zorgen ze er eerst voor dat er geen slang te zien is. Ook het
islamo-gauchisme is tot veel vermommingen bereid om je te laten geloven dat het
niet bestaat. Zijn letterknechten bij DS schrijven dan ook dat het slechts 'een
vermeende samenwerking tussen radicaal-links en de politieke islam' betreft:
'Lang niet iedereen is overtuigd van die dreiging.'
Bestaat de duivel?
Laten we het eerst eens worden over
de feiten: bestaat het ‘islamo-gauchisme’, een verbond tussen links en de
islam? Katholieken plachten te zeggen dat één van de listen van de duivel is,
te doen geloven dat hij niet bestaat. In een commentaar van djihaadwaarnemer
Robert Spencer (op zijn blog Jihad Watch, 23 feb. 2021) luidt het dat
dit verbond ‘overvloedig gedocumenteerd’ is, en ‘duidelijk gecementeerd door de
gedeelde haat tegen de westerse beschaving’. Laat eens kijken.
Tijdens de Oktoberrevolutie stookten
de bolsjevieken de moslims in het Russische rijk tot opstand op: inqilaab zindabaad,
‘leve de revolutie!’ Nadat ze de veldtochten van de tsaristische en Witte
troepen voldoende bemoeilijkt hadden, werden de moslimmilities echter opgerold.
Toch kwam het islamitische religieuze bestel er veel beter vanaf dan het
orthodox-christelijke, dat de volle laag van de repressie tegen het ‘opium van
het volk’ kreeg. Na een anti-islamitische golf wegens het verraad door moslimminderheden tijdens de Tweede
Wereldoorlog (verbanning van de collaborerende Krim-Tataren en Tsjetsjenen; de
Oestasja-moskee in Zagreb werd een varkensstal). Maar daarna kon de islam
opnieuw van een coulantere houding genieten dan het christendom.
In India sloten de communisten een verbond
met de Moslim-Liga tegen de “bourgeois”-nationalisten, en steunden het plan
voor een aparte moslimstaat. Zij voegden argumentatieve finesse en
organisatorische discipline toe aan het militantisme van de moslims, en in 1947
kwam de moslimstaat Pakistan er. Het eerstvolgende was dat de goddeloze
communisten in Pakistan dringend verzocht werd om op te krassen; zij
hervestigden zich in India en sloten daar opnieuw een verbond met de moslims,
dat tot vandaag voortduurt. Je moet de communisten nageven dat zij zich niet
door persoonlijke wrok lieten leiden maar zich beginselvast toonden: de
gemeenschappelijke haat van communisten en moslims tegen de meerderheid, in
India de hindoes. Wat De Standaard hier tracht te omfloersen, is haat.
Net als in de prille Sovjet-Unie
gebruikte in India de ene partij in dit verbond de andere om haar doelen te
bereiken, waarop die andere afgedankt werd. Nog van dat in Iran, waar de
communistische Toedeh-partij een verbond sloot met de ayatollahs tegen de sjah.
Nadat die in 1979 was moeten vluchten, moordden de islamisten de communisten
uit.
Toen in Libanon de burgeroorlog
uitbrak, sloten onze linkse journalisten de rangen rond de moslims, met een
duidelijke scheidslijn: ‘linkse moslims’ tegen ‘rechtse christenen’ (ik hoor
het Liesbet Walckiers op de staatszender nog zeggen), ‘islamo-progressiste’
versus ‘christiano-réactionnaire’. Of nog: de conservatieve paus Benedictus XVI
leeft in de herinnering voort om zijn islamkritische Regensburg-rede, terwijl
de linkse paus Franciscus de dogma’s van zijn eigen winkel schendt om toch maar
voor de islam te kunnen kruipen. In Engeland heeft de linkse lobby in media en
politiek de seksslavernij van duizenden inheemse meisjes door islamitische
verkrachtingsbendes gefaciliteerd en toegedekt, met ‘geen racisme!’ als
voorwendsel. Enzovoort: de provinciaaltjes bij De Standaard hadden het onder
hun klokkentoren wellicht niet gemerkt, maar er is een eeuw lang wereldwijd
bewijsmateriaal voor het islamo-gauchistisch monsterverbond.
Rechtse islam
Om de bredere achtergrond te
schetsen, erkent De Standaard dat de term historisch gezien ‘slaat op de
samenwerking sinds de jaren zeventig tussen linkse politici in Frankrijk en
België en de toenmalige gastarbeiders uit Noord-Afrika, soms uit electorale
overwegingen’. Een bekend voorbeeld: ‘In ons land kreeg socialistisch
oud-burgemeester Philippe Moureaux het verwijt dat Molenbeek door zijn laksheid
een voedingsbodem voor het jihadisme werd’ – met tientallen dodelijke
slachtoffers.
Tot begin jaren 1990 waren linkse
intellectuelen trouw aan de traditie van anticlericalisme, zodat zij de
gewraakte romancier Salman Rushdie steunden. Dat veranderde radicaal toen
nationalistische partijen het islamprobleem ontdekten. Vaak moesten die daartoe
een historisch antisemitisme afschudden, dat samen gegaan was met een zekere sympathie
voor de ‘conservatieve’ en ‘anticommunistische’ islam. Bij links bleek de haat
tegen Euro-rechts veel sterker dan eender welk wantrouwen tegenover de islam,
dat toen definitief in de armen gesloten werd.
Daarom zien we nu de linkse partijen
opkomen voor het ‘recht’ op sluierdracht. Ook vele feministes, die daarmee hun
zusters in de islamwereld een dolk in de rug steken. Daarom zien we zelfs onze
vriend Ludo Abicht, zelfverklaard marxist, de gerechtelijke veroordeling van de
private organisatie Moeders Voor Moeders wegens haar beperking op de
sluierdracht toejuichen, en die inperking als ‘racisme’ veroordelen. Want ook
professoren als hij doen mee aan de taalvervuiling die de regels van de
lekenstaat in de sfeer van het ‘racisme’ tracht te trekken. Het islamdebat
vergt kennis van zaken, en links heeft het daarin nooit kunnen halen; maar
huidskleur, dat kenmerk kan zelfs de luiste geest herkennen.
Een forum van academici (onderwie de
linkse econoom Thomas Piketty) wuift de term ‘islamo-gauchisme’ weg als
extreemrechtse inbeelding, van dezelfde orde als ‘judeo-bolsjevisme’. Toen
academici nog wetenschappers waren, zouden zij het verschil beseft hebben: de
nazi’s trachtten met die term de joden als bron van het bolsjevisme voor te
stellen, wat bij de onderhavige term totaal niet aan de orde is. Niemand
herleidt de ene partner tot de andere, het is juist een tegennatuurlijk
verbond: twee radicaal verschillende ideologieën die tijdelijk gemene zaak
maken, gedreven door eenzelfde haat.
Labels: De Standaard, haat, islamo-gauchisme, Vidal | Frédérique, woke
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home