Ook bij ons: de Culturele Revolutie
Bij
de gemuilkorfde herdenking van 50 jaar Culturele Revolutie in China, en de
erkenning door de Chinese overheid dat dit een vergissing was, merkte ik op dat
ook hier de denkmeesters en uitvoerders van de Culturele Revolutie best hun
fout zouden toegeven. Een vriend heeft mij uitgedaagd om de term
"culturele revolutie" voor het betrekkelijk vredige Westen te
rechtvaardigen: hier is toch geen Laogai
(Goelag, kampennetwerk), Pol Pot of ander ergs te melden?
Welnu,
het gaat naar mijn eigen zeggen niet om een gewelddadige, wel om een
"culturele" revolutie. En op het vlak van "cultuur" in de
brede zin heeft zich zeker een revolutie voltrokken. Op sommige terreinen zelfs
meer dan één: van versmachtend-katholieke "zedenadel" naar
naaktcultuur en omniseksualisering, en weer terug naar hoofddoekjes en
gescheiden zwemmen.
In
China begon de Culturele Revolutie met de georganiseerde kritiek van leerlingen
op hun leerkrachten, en ook hier is het het onderwijs dat een doorslaggevend
toneel van de revolutie geweest is. Alleen al qua onderwijsstructuur,
lesprogramma en gezagsverhoudingen mogen
we het zo noemen. En dan hebben we het niet eens over nieuwlichterijen als het afgedwongen
zwijgen over de holocaust of de evolutieleer. Revolutionair is alleen al de
overweging dat we geen feiten mogen behandelen die iemands gevoelens zouden
kunnen kwetsen.
Sla
De Standaard open en vergelijk met vijftig jaar geleden: ooit flamingantisch en
katholiek, verdeelt zij vandaag haar kolommen tussen belgicistische
stemmingmakerij, gender-propaganda en islam-witwassing. Dat gender-vertoog
illustreert aardig hoe zeer wij met een revolutie te maken hebben. Na het
feminisme en de normalisering van de holebi's braken de geopereerde
transgenders door (dat thema heeft al de heropvoedingssoap Thuis bereikt), en nu zitten we al een stadium verder: de erkenning
van "de man die zich vrouw voelt" als vrouw, ook zonder operatieve
“transitie”.
Dan
is er de taal: heel wat dat je vijftig jaar geleden zonder gewetensproblemen in
een brief of artikel zou gezet hebben, is vandaag controversieel en “fout”. Dat
gaat over meer dan begrijpelijke sociolinguistische verschuivingen, zoals het
Hollandse gebruik van mannelijke voornaamwoorden voor vrouwelijke woorden (“de
koe: hij geeft melk”) door Vlaamse snobs, die het juiste Vlaamse gebruik zelf
“fout” durven noemen. Het gaat wel over de veroordeling van examens Nederlands
waarbij de vereiste van kennis van het Nederlands als “racistisch” afgewezen
wordt.
Vooral
het feminisme heeft zijn agenda hier opgedrongen. Bij de uitdrukking “de man
die zich vrouw voelt” veronderstelt mijn ouderwetse taalgevoel ook het
omgekeerde geval, want zoals de spraakkundigen zeggen: "Het mannelijke
omhelst het vrouwelijke". Maar sedert de aanhef van Paulus’ brieven, adelphoi, “broeders”, vertaald wordt als
“zusters en broeders”, is de druk toegenomen om hier minstens "en
vice-versa" aan toe te voegen, of nog vaker een langdradige herhaling van
dezelfde uitdrukking maar dan omgekeerd.
De
niet-geopereerde transgender moet nu verplicht toegang krijgen tot de toiletten
van het andere geslacht, wat natuurlijk de basis van de bekende
man/vrouw-bordjes ondergraaft. Daarom stellen de zogenaamd
christendemocratische en een zogenaamd conservatieve partij “gender-neutrale”
toiletten voor. Ach, wellicht heeft iemand daarom gevraagd en beantwoordt het
wel aan een behoefte, ik ga over deze "revolutie" echt geen slaap
laten. Maar wie had het zich vijftig jaar geleden kunnen voorstellen?
En
het gaat steeds verder. Vandaag gaat de New-Yorkse overheid reeds de firma’s
bestraffen die de taalnieuwlichterijen van transgender-militanten weigeren over
te nemen. Of er, als normale mensen, niet eens aan denken. Soon coming to a country near you: gebruik geslachtsneutrale
voornaamwoorden, zoals het Amerikaanse “ze” and “hir”. Tevens moet een man die
zich vrouw voelt, als “mevrouw” aangesproken worden; en omgekeerd.
Het
geslacht wordt dus niet langer bepaald door objectieve feiten van lichaamsbouw
of genetica, maar door subjectieve gevoelens. Idem voor “racisme”: bepalend is
niet wat de vermeende racist objectief doet, wel wat volgens het zich zo
noemende slachtoffer het subjectieve gevoel is dat het daaraan beweert over te
houden. Bijvoorbeeld: objectief verwijst Zwarte Piet naar het doden- of
geestenheir of naar de “groene man” in Indo-Europese mythologieën, veel ouder
dan de eerste waarneming van een neger, en ook gebruikelijk in landen die met
kolonisatie of slavenhandel geen ervaring hebben; maar subjectief klagen neo-racisten
over een “verheerlijking van de negerslavernij”.
Deze
verschuiving van objectief naar subjectief mag echt een revolutie genoemd
worden. Zij is ook heel analoog aan de beschuldigingspraktijken uit de
Culturele Revolutie in China. Een gezagsfiguur die van “heimelijke
bourgeoisgewoonten”, van “samenzwering tegen het proletariaat” of van “voor de
CIA werken” beschuldigd werd, had voor zijn verdediging niets aan de harde
feiten. Reeds Lenin veroordeelde de “bourgeois-objectiviteit”, maar zelfs hij
had zich niet voorgesteld welke vormen die demonisering in een recenter
verleden zou aannemen.
Om
in China en bij de politiek wenselijke voornaamwoorden te eindigen: het Chinees
kent al duizenden jaren een geslachtsneutraal voornaamwoord, ta. Aan het woord kan, en aan het
bijbehorende karakter kon, je niet zien welk geslacht er bedoeld werd of wordt.
(Het woord voor “mens”/ren is er
trouwens ook niet identiek aan, noch afgeleid van, het woord voor “man”/nan.) Juist onder westerse invloed is
men het karakter gaan differentiëren door een deel van het karakter bij
vrouwelijk gebruik te wijzigen. Ta
met een vrouw-radicaal (nü) betekent
vandaag “zij”, met een mens-radicaal (ren)
“hij”, duidend op hetzij een man, hetzij iemand van onbepaald geslacht. Want ook
daar “omhelst het mannelijke het vrouwelijke”. Revolutie is in dit geval: een
terugkeer naar hoe het voor de moderne tijd altijd geweest is.
Terugkeer
naar hoe het altijd geweest is: dat moet inderdaad het einddoel van alle
revoluties zijn.
Labels: Culturele Revolutie, gender, geslacht, objectiviteit, subjectiviteit, taalmanipulatie
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home