Inderdaad: weg met de “racialisering” van de islam
De
Volkskrant bracht recent een pennenstrijd, op 7 mei 2016 gelanceerd
door antropoloog Martijn de Koning, over de "racialisering van de islam".
Laten we in dit korte bestek die notie verhelderen.
Eraf
wassen
De islamdoctrine heeft bovendien,
heel “essentialistisch”, een onbetwistbare harde kern. De islam begint met een
dubbele waarheidsaanspraak: dat er geen godheid is behalve “dé god” (= Allah),
en dat Mohammed diens gezondene was. Dat wordt per definitie aanvaard door alle
moslims voor zover zij moslim zijn. Verder is er daarrond nog een heel corpus
van weetjes en geboden waarover de hele moslimgemeenschap het eens is, en dan
in de rafelranden ook wel punten van onenigheid, bv. over het legitieme
opvolgerschap van de aanvoerder der gelovigen (soennieten vs. sjiïeten), of het
wel of niet verplicht zijn van vrouwenbesnijdenis. Maar de kern is één.
De idee “islam” kan daarom perfect
met de idee “democratie” vergeleken worden, zoals eender welke twee ideeën in
een denkoefening tegenover elkaar kunnen geplaatst worden. Frits Bolkestein had
gelijk toen hij daarbij tot het besluit kwam dat de twee “onverenigbaar” zijn:
vertrouwen op de door God gegeven, onveranderlijke wet (islam) is nu eenmaal
onherroepelijk wat anders dan vertrouwen op een door menselijke beraadslaging
tot stand gekomen, veranderlijke wet (democratie). Worden de moslims daardoor
geracialiseerd? Nee, er is over moslims gewoon niets gezegd.
Maar ik vermoed dat Bolkestein
ook wel weet dat moslims niet tot de islamstolp veroordeeld zijn. Ten eerste
zijn gelovers altijd goed geweest in huichelarij: lippendienst bewijzen aan de
dogma’s maar intussen toch ook het spel van de mensenwereld meespelen. Ten
tweede is er niets intrinsieks of “raciaals” aan moslim-zijn: je kan daar
altijd een eind aan maken. Er is niets aan de islam (tenzij de besnijdenis) dat
je er niet kan afwassen. Het is een historisch feit dat een bepaalde
conditionering mensen tot moslims, of tot christenen enzovoort, gemaakt heeft.
De identiteit van groepen mensen is een dynamisch gegeven: ooit ontstaan, en in
staat om te vergaan.
Ik ben zelf ex-katholiek, in
Vlaanderen de allergrootste levensbeschouwelijke groep, en ik wens voor moslims
niets dat ik zelf niet heb doorgemaakt. Maar ik kan hen verzekeren: er is leven
na het verzaken van het geloof. Tot daar mijn conclusie; nu het verhaal in meer
detail.
Waarheidsaanspraak
De waarheidsaanspraken die de
basis van de islam vormen, kunnen rationeel beoordeeld worden. Was Mohammed
echt de gezondene van Allah, en zijn Koranwoord dus een goddelijke openbaring?
Hijzelf dacht dat wel, maar er is volstrekt niets in de Koran noch in zijn
levensloop dat daarop wijst. Echter, wie daarop tegenargumenten heeft, mag ze
uiteraard voorleggen. Het is een waarheidsaanspraak, dus we kunnen erover
discussiëren.
Het verwerpen van die
ideologie, eerst en vooral van Mohammeds aanspraak op het profeetschap, dateert
van het prille begin van diens loopbaan. Zijn hekelaars waren geen Franse of
Deense cartoonisten noch een Hollandse gezonde roker, maar zijn eigen
stadgenoten in Mekka. Luidens een tiental verzen in de Koran zelf hekelden zij
Mohammed als een “bezetene”, of in het beste geval een fantasierijke “dichter”
die het allemaal verzonnen had. De eerste die dat gezegd had, was trouwens
Mohammed zelf, die bij zijn eerste “openbaring” dacht hij door een boze geest
in bezit genomen werd. Nu, al die sceptici spraken dezelfde taal en hadden
dezelfde huidskleur en andere raciale lichaamskenmerken als de profeet. Hun
stellingname was islamkritisch, maar op geen enkele wijze racistisch. (Hun lot,
rapporteert biograaf Ibn Ishaq, was uiteindelijk overigens hetzelfde als dat
van Theo van Gogh, daar zorgde Mohammed wel voor.)
Vandaag worden de
waarheidsaanspraken van de islam betwist door allerlei mensen die met rede
begaafd zijn, ongeacht huidskleur. Dat betreft talloze donkerblanke, bruine of
zwarte niet-moslims die van ruime ervaring met de islam kunnen spreken, zoals
Afrikaans schrijfster Maryse Condé, Indiaas historicus Sita Ram Goël, Assyrisch
priester Père Samuel (werkzaam in Charleroi), of de Syrisch-Amerikaans blogger
Robert Spencer. Vooral echter gaat het om als moslim geboren medemensen die in
de islam als “afvalligen” gelden, zoals de Brits-Indiase schrijvers Salman
Rushdie en Ibn Warraq (auteur van Why I
Am Not a Muslim), of de Bangladesji arts-schrijfster Taslima Nasreen (“wat de
moslimwereld nodig heeft, zijn geen gematigde moslims maar wel ex-moslims”). Om
ons verder tot Nederland te beperken, figuren als de Pakistani Mohamed Rasoel, de
Somalische Ayaan Hirsi Magan/Ali, de Marokkaan Hafid Bouazza en de Iraniër
Afshin Ellian. Ziedaar bruine en zwarte islamkritiek, niet qua politieke maar
qua huidskleur.
Islamcritici bestrijken het
hele spectrum van wit tot zwart, net als de islamgelovigen. En de zogenaamde
“moslims” bestrijken op hun beurt ook het hele spectrum van echte gelovigen in
de letter van de islam, over selectief gelovigen die een compromis met de
huidige wereld maken, tot louter nominale moslims die zich van de islam niets
aantrekken maar vaak om veiligheidsredenen hun feitelijke geloofsafval onder de
korenmaat houden.
Er zijn niet, zoals een vaak
gehoorde frase het wil, “evenveel islams als er moslims zijn”. Er is
integendeel slechts één islamdoctrine (die voorwerp van kritiek kan zijn) en
een hele waaier gradaties waarin concrete mensen haar ernstig nemen. Dat is het
verschil tussen de “islam”, onderdaan van het rijk der ideeën, en het
mensenconglomeraat “moslims”. De vermaledijde “racialisering” is een verwarring
tussen die twee, die het monolithische en onveranderlijke van een idee
overdraagt op een gevarieerde en evoluerende groep mensen. En die uit een vaststelling
over de feitelijke koers “moslimgedrag” besluiten over de norm “islam” meent te
kunnen trekken.
Neoracisten
Europese pleitbezorgers van de
islam die andersdenkenden voor “racisten!” uitkrijten, weigeren dat echter te
zien. De specifieke reden van een aantal polemisten en beroepsantiracisten
daarvoor is de bewuste uitsluiting van de vervelende gevallen die hun mooie
zwart-witte wereldbeeld verstoren. Geert Wilders racist noemen is natuurlijk
gemakkelijker dan hetzelfde doen met iemand die donkerder is dan de gemiddelde
Turk.
Bovendien doen zij zelf aan
racialisering van de islam. Voor hen is de islam ingeboren en onuitwisbaar,
zoals de huidskleur. Bij het raciale paradigma voelen zij zich thuis, het is
lekker eenvoudig en het laat hen toe om zich te tooien met het aureool van
échte antiracisten als Martin Luther King of Nelson Mandela. Het loutere
bestaan van een ex-moslim, die zijn religieuze “huidskleur” ontgroeid is, is
strijdig met hun statische ras-centrische mensbeeld. Zij zijn in feite
neoracisten die overal (van Sinterklaas tot de islam) hun armzalige passe-partout
“ras” bijsleuren.
De veel algemenere reden is
een bekrompen gezichtsveld. Talloze conformisten die zich beijveren om alle
gewenste geluiden tegen “racisme” en “islamofobie” te maken, wanen zich
kosmopolieten maar zijn in feite heikneuters. Voor hen is een tegenstelling
over de islam dat wat ze in pakweg Venlo zien: een moslimse allochtoon die wat
donkerder is dan de gemiddelde Nederlander, versus een blonde islamcriticus. Zie
je wel: islamkritiek is een complot van witten tegen bruinen! Val hen niet
lastig met hoe anders de verhoudingen liggen in andere delen van de wereld.
Blanke
slavinnen
Racisme is vrijwel universeel.
Momenteel is het door de niet aflatende “heropvoeding” wel veel
geproblematiseerder en zwakker in Europa dan elders, zodat de
beroepsantiracisten zichzelf nu al werk moeten verschaffen door een “onbewust
racisme” te gaan bestrijden. Voorbeelden van racisme vinden we onder meer in de
islamwereld. De auteur van de Koran schreef bijvoorbeeld een vers over het
Laatste Oordeel waarin de geredde gelovigen wit van huidskleur worden, ongeacht
wat ze bij leven waren; en de verdoemde ongelovigen zwart. (3:106-107)
Enerzijds is er het rasneutrale feit dat zowel hemelgangers als hellegebroed op
aarde eender welke huidskleur kunnen gehad hebben, anderzijds het “racistische”
feit dat in het hiernamaals toch een duidelijk positievere evaluatie van de
witte huidskleur geldt. Ziedaar een letterlijke racialisering van de islam: de
gelovigen worden allemaal blank, de ongelovigen allemaal zwart.
Aan dat Schriftwoord zou ik
niet te zwaar tillen, maar in de praktijk bleken moslims heel wat racistischer.
Achthonderd jaar vóór de Europeanen beoefenden ze grootschalig de
negerslavernij (weliswaar naast een omvangrijke blanke slavernij), en zelfs wanneer
negerslaven zich bekeerden, bleven Arabieren blijkens talloze getuigenissen op
hen neerkijken. Na de invallen van de Turken en Afghanen in India voelden zij
zich ver verheven boven de inheemse “raafkoppen” (= zwarten), ook nadat die
zich bekeerden. Niets dramatisch, hoor; alleen wat racistisch. Veelzeggend zijn
de prenten die harems vol blank fokvee tonen, bediend door zwarte masseuses en
keukenmeiden. Europese slavinnen hebben, na vele generaties, het mongoloïde Turkse
volk grotendeels over de drempel van het blanke ras getrokken, terwijl de
zwarte slavinnen in het Midden-Oosten (anders dan in de VS) nauwelijks
nageslacht nagelaten hebben.
Rasneutraal
Die al te menselijke raciale
ongelijkheden doen niets af aan het feit dat de islam als leer rasneutraal is,
net als “1 + 1 = 4”. De leraar die de aangehaalde foute bewering doorstreept,
“vreest” haar niet, zoals de leugenterm “islamofobie” suggereert. Hij “haat”
haar ook niet. Hij stelt alleen vast dat ze onjuist is, zoals de islamcriticus
vaststelt dat de waarheidsaanspraken die aan de islam ten grondslag liggen,
onwaar zijn.
Zelfs de vaststelling dat de
islam intrinsiek een wij/zij-denken beoefent en een djihaad tegen (of minsten
een mijden van) de ongelovigen verordent, wekt geen “haat” op. Het is gewoon het
soort probleem dat zich vaker voordoet, en dat we inmiddels hebben leren
oplossen. Het marxisme met zijn haatzaaiende leer van de klassenstrijd en diens
talloze slachtoffers ligt nog vers in het geheugen. Zelfs de weigering door
onze intellectuelen om dat probleem onder ogen te zien, of hun goedpraten van
een misdadige ideologie, hebben we al een keer meegemaakt. Tot en met hun
smoesjes over het “eurocommunisme”, die als twee druppels water geleken op de
huidige droombeelden over een “Europese islam”. Ach, in de woestijn van het
bestaan heeft de dorstige mensheid al zoveel luchtspiegelingen nagelopen.
Jammer van de vele doden, maar
als idee was het marxisme, of is de islam, niet erger dan “1 + 1 = 4”. Een rode
streep erdoor en we zwijgen erover.
Labels: de Koning | Martijn, islam, islamofobie, Mohammed, moslim, racialisering, Volkskrant, waan
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home