Galanterie, een Europese waarde
Zelden ben ik zo verblijd met een youtube
video als toen een vriendin mij Mes Pires
Histoires Personelles toestuurde, Italiaans met
Franse ondertitels. Vijf Italiaanse jongens van 6 tot 9 werden daarin aan een
meisje voorgesteld, en kregen dan een paar opdrachten, bv. haar aanraken. En
dan kregen ze de opdracht die blijkbaar het vooropgestelde doel van de
interviews was: haar te slaan.
Wat doet een kleine jongen wanneer hij van een
volwassene, een gezagsfiguur, een bevel krijgt? Volgens het beroemde
Milgram-experiment zal hij dan bezwijken en de opdracht uitvoeren, zelfs als zijn
slachtoffer daar hoorbaar pijn door lijdt. (We laten hier terzijde dat dit
experiment, hoewel ter linkerzijde klassiek geworden, eigenlijk onzin is: de
“slachtoffers” waren acteurs en voelden geen pijn, de “daders” gingen er terecht van uit dat, ondanks de kermende
schijn van het tegendeel, hun opdrachtgever tot een gerenommeerd instituut
behoorde en zich zulke wreedheden gewoon niet kón veroorloven.) Hier blijkt
echter het tegendeel: de jongens die letterlijk naar hun opdrachtgever opkeken,
weigerden allemaal te doen wat hun gevraagd was.
Eén jongen maakte eerst aanstalten om de
opdracht uit te voeren, maar vermande zich dan toch en weigerde. De anderen
dachten er zelfs niet aan: “Nee.” Zonder stemverheffing, want hiervoor moesten
ze geen strijd met zichzelf aangaan, ze wisten het volkomen zeker. Eén gelovige
jongen haalde er Jezus bij, die “wil niet dat je haar slaat”. Een andere zei:
“Omdat ik een man ben”: Europese mannen putten er van kindsbeen af hun fierheid
uit een hoofse behandeling van de vrouw. Twee van hen wisten: “Een vrouw sla je
niet.” Nog één haalde er zelfs een Italiaans spreekwoord voor aan: “Een vrouw
mag je niet slaan, zelfs niet met een bloem.”
Katholieke en vrijzinnige jongens waren het
eens, want inderdaad, galanterie is een heel-Europese waarde. Ze kan
teruggespoord worden tot de voorchristelijke fase, is bekend van de
minnedichten uit de christelijke fase, en is blijven gelden in de
postchristelijke fase.
“Jamaar, in Europa bestaat ook
vrouwenmishandeling door vaders en echtgenoten”: het eeuwige refrein van de
mensen zonder onderscheidingsvermogen, voor wie alles overal hetzelfde is, zal
ook hier weerklinken. Uiteraard zijn mannen hier en ginds fundamenteel
hetzelfde, maar de norm die aan hen opgelegd wordt, maakt een groot verschil
voor hun gedrag. Wanneer in de islam Gods woord zelf de man opdraagt om zijn
vrouw(en) op te sluiten en te slaan, leidt dit vanzelfsprekend tot meer
vrouwenmishandeling.
Het effect van de islam op menselijk gedrag is
zoals alcohol. Sommige mensen zijn altijd een gevaar op de weg, ook
broodnuchter. Anderen kunnen zelfs ladderzat nog veilig thuisgeraken. Maar voor
de meesten geldt dat alcohol een negatief effect heeft op het rijvermogen. De veelgehoorde
opmerking dat er ook goede moslims zijn, en ook slechte niet-moslims, doet
niets af aan die statistische wetmatigheid.
De hoffelijkheid of galanterie is te
onderscheiden van het feminisme, dat slechts in de recentste fase van de
Europese cultuur opgekomen is. Het feminisme is een toepassing van het gelijkheidsdenken
voortgekomen uit de Verlichting. Het is een bij uitstek moderne uitvinding
afwijkend van het algemeen menselijk patroon. Wie zich tegenover de islam op de
Verlichting beroept, zal terecht te horen krijgen dat dat maar een klein stukje
van de Europese beschaving is. Wel, de galanterie is een fundamenteler element
in de Europese beschaving dan de Verlichting. Zij is ouder, zij is premodern,
en toch verschilt zij duidelijk van de islamitische opvatting over de
verhouding tussen de geslachten. Hier gelden man en vrouw wel als verschillend,
maar dan positief verschillend: de vrouw heeft een bijzondere waarde en geniet
dientengevolge voorrechten. Zoals het recht om niet geslagen te worden, “zelfs niet met een bloem”.
Labels: Europa, galanterie, islam
2 Comments:
mooi en diepgaand
...echt en ongekunsteld...handelsmerk van K. E.
Een reactie posten
<< Home