De zielendoders zijn onder ons
Psychopathen zijn in
de meeste gevallen geen seriemoordenaars of andere krantensensaties. Zij leven
een heel gewoon leven met een heel gewone baan. Ongeoefende waarnemers worden
door hun schijnbaar normaal gedrag misleid. Toch vormen zij één tot enkele
procenten van de bevolking. In zijn boek Destructieve
relaties op de schop. Psychopathie herkennen en hanteren (Ankh-Hermes,
Deventer 2010, reeds de zesde druk) schat Jan Storms dat meer psychopaten niet
eerder dan wel als zodanig herkend worden.
Als kenmerken gelden:
welbespraakt, oppervlakkige charme; grote eigenwaarde; pathologisch liegen, confabuleren;
manipulatief; gebrek aan berouw/schuldgevoel; weinig of oppervlakkige
gevoelens; weinig verantwoordelijkheid voor eigen daden. Antisociaal is echter geen
kenmerk. Wel weinig sociale zelfbeheersing, jeugddelinquentie. Er zijn nochtans
mensen die op prof. Robert Hare’s
invloedrijke aanvinklijst niet voldoende scoren, maar volgens Storms
toch psychopaat zijn.
Negen keer zoveel
vrouwen als mannen komen bij de therapeut omdat ze met een psychopaat te maken
hebben, maar het is een misvatting dat dus negen keer meer mannen psychopaat
zijn. Partners van vrouwelijke psychopaten merken er minder van of verbijten
het meer. De mannen die prooi zijn van psychopathische vrouwen, komen in ieder
geval zelden hulp zoeken. In werkelijkheid lijden volgens Storms beide
geslachten er in dezelfde mate aan. Hun “prooien”, waaronder de hulpzoekers,
zijn vaak heel empathische of rechtvaardige, en heel vaak hooggevoelige mensen.
De auteur geeft heel
wat gedetailleerde voorbeelden van mensen die de vreemdste ontwikkelingen in
hun relatie doorstaan en die in vele gevallen als een lege schaal verder moeten
met hun leven. Behalve in de intimiteit van relaties krijgt men het meest met
de destructieve invloed van psychopaten te maken wanneer zij als jouw overste
optreden: “Wanneer ze een leidinggevende positie veroveren – hun gewetenloze
ambitie brengt hen daar vaak – dan veroorzaken zij talloze problemen.” (p.119)
In al dergelijke gevallen parasiteren zij op anderen, en zij vinden gemakkelijk
de zwakke plek langs waar zij je kunnen treffen. Vaak bouwen zij een netwerk
van sympathisanten op die hun schadelijke inwerking niet merken, terwijl hun
prooi alleen komt te staan.
Een eigen bedenking:
bij de Asperger-vorm van autisme zegt men wel eens dat het typische gebrek aan
empathie en voorliefde voor mechanische bezigheden niet anders zijn dan een
extreme vorm van het gewone mannelijke temperament. Ook bij de beschrijving van
psychopathie krijg ik de indruk dat talloze vrouwen hierin slechts een extreme
vorm herkennen van hoe zij mannen ervaren. Omgekeerd beantwoordt de typische
prooi, hoewel gelijk over de geslachten verdeeld, met haar gevoeligheid en
verantwoordelijkheidszin juist aan het vrouwelijke type.
Nieuw construct
Volgens Storms
vertroebelt het nu heersend construct het beeld, en is een nieuw construct
nodig. Welke zijn de kenmerken die bij álle psychopaten aanwezig zijn?
Als kernkenmerken worden
veel genoemd: gebrek aan empathie, gewetenloosheid. Zij kennen de regels wel
maar beseffen en voelen ze niet. Conscientia
= syneidesis = bewustzijn, vaak is er maar één woord voor de beide
begrippen, bewustzijn en geweten. Conscience
beduidt in het Frans bewustzijn, in het Engels geweten. Hun gewetenloosheid is
dus au fond een defectief bewustzijn,
een soort morele coma. Helder bewustzijn inspireert handelen dat gericht is op
meer dan zichzelf, en dat ontberen zij. Psychopathie is een soort coma van de
diepere bewustzijnslagen. Zij is onkenbaar en ongrijpbaar omdat ze eigenlijk
een leegte is. Een zaklantaarn helpt wel om iets in de duisternis te zien, maar
niet om de duisternis zelf te kennen. Deze is alleen indirect kenbaar.
Oppervlakkigheid tegenover psychopaten is genade; doe je meer, dan confronteer
je hen met hun onvermogen.
Verdere echte kenmerken
zijn gebrek aan onderscheidingsvermogen, gebrek aan wijsheid, zwakke liefde of hechting,
onvermogen om een beperkt hier en nu te transcenderen. Hun vitaliteit is grof
of zwak, ze zijn onbetrouwbaar, geneigd tot confabuleren of tot controle. Hun
gepraat is een gifpil met een suikerlaag rond. Vooral in relaties zijn ze zeer
destructief tegenover de partner, die ze helemaal uitputten en leegzuigen. Ze zitten
vast en kunnen er niet uit (in tegenstelling met tijdelijk abnormaal gedrag in
overlevingssituaties). Hun ervaringen en uitingen zijn arm aan betekenis. Psychopathische
kenmerken zijn vaak compensaties voor de onderliggende handicap, nl.
bewustzijnsgebrek. De meeste psychopaten zijn verongelukte kinderen. Zij zijn
vaak overlevers van, en later daders van psychisch en soms fysiek geweld. Psychopathie
ontstaat dus als een vorm van overlevingsgedrag, uit diepe angst of schuld.
Wat niet tot de kern
behoort: het is een mythe dat ze allemaal narcistisch zijn, of charmant,
gemaskerd, manipulatief, een mastermind, een seksuele veroveraar, misdadig en moordzuchtig,
wreed, zonder angst of gevoel. Niet-noodzakelijke kenmerken geven aanleiding
tot nader onderzoek, waarbij beide uitkomsten (wel of niet voldoen aan de
diagnose) mogelijk zijn.
Wat te doen?
Omdat wij gewend
geraakt zijn aan films met een voorspoedig einde, valt het tegen dat Storms wel
een oplossing heeft voor “prooien” die
met psychopaten te maken hebben, maar niet voor de psychopaten zelf. Zij zijn
te mijden, niet te genezen.
Bij de lichtste
psychopaten is een zekere therapie mogelijk. Bij het ouder worden treedt heel
soms een soort “narijping” op, maar diagnostisch is dit geen genezing, alleen
het draaglijker worden (“uitgeblust raken”) van de symptomen. Traumawerk is slechts
mogelijk in verhouding tot hun zelfgenezend vermogen. De meeste
psychopaten hebben het nodige bewustzijn
niet om naar meer bewustzijn te verlangen en aan zichzelf te werken. Je kan het
paard wel naar de oever brengen, maar het niet doen drinken. Het
onrechtvaardige is dat psychopathie het gevolg van diepe trauma’s. Dat is voor
de goedmens ook het revolterende aan dit boek: het feit dat een deel van de
mensheid als te mijden veroordeeld en zonder genezing afgeschreven wordt. Maar wij doen hetzelfde met mensen die
lichamelijk ten dode opgeschreven zijn.
Sterkere mensen hebben
de verantwoordelijkheid voor preventie. Intussen krijgen de potentiële prooien
een aantal tips over hoe om te gaan met psychopaten. Eerst en vooral geeft de
auteur een gedetailleerde handleiding over hoe je een psychopaat kan herkennen
en hoe hij functioneert. Bijvoorbeeld zijn eis van volstrekte trouw terwijl hij
zelf juist deloyaal blijkt, of zijn vermogen om een bedrijf te gronde te
richten door onenigheid onder collega’s te veroorzaken. Vervolgens komen tal
van instructies over hoe hun problematische inwerking op afstand te houden. Zo
is uitgesproken oppervlakkigheid in gesprekken aanbevolen: gebruik spreekwoorden
en dooddoeners, algemeenheden waarmee je je intimiteit verbergt. Ben je in een
relatie met een psychopaat gewikkeld (of liever: gebonden), bereid dan de
scheiding voor: “Je innerlijke voorbereiding op het afscheid begint met het
inzicht dat je met een psychopaat te maken hebt en dat beterschap is
uitgesloten.” (p.206) Houd ook voor ogen
dat prooi worden geen gevolg is van masochisme: je hebt het niet “zelf gezocht”.
Wanneer de omgeving je zoiets probeert aan te praten, is dit juist een deel van
het psychopathisch proces: de psychopaat charmeert een heel netwerk van
medemensen en isoleert zijn prooi.
Ervaring
Zelf moet ik zo op het
eerste zicht toegeven dat ik niet wist waarover Storms het heeft wanneer hij
een boek volschrijft over ongeneeslijke psychopaten tegen wie je je moet
beschermen of van wie je uit zelfbehoud moet scheiden. Ik kan me uit mijn leven
zo niemand herinneren. Blijkbaar is hij zelf ernstig in aanraking gekomen met
psychopaten vooraleer dit thema therapeutisch te ontwikkelen.
Ik heb Jan Storms
ontmoet in het spirituele milieu. Verschillende spirituele tradities hebben
zich op de psychotherapie toegelegd. In Nederland bestaat het therapeutisch centrum van Boswijk, dat zich baseert op het boeddhisme. Oud-minister
Inge Vervotte heeft in Mindfulness, een fluwelen westerse variant op de
Vipassana-meditatie gelanceerd door de Boeddha zelf, het geneesmiddel gevonden
tegen zelfmoordneigingen. Storms zelf was ooit leraar in de Transcendentale
Meditatie, en geeft nog steeds inwijdingen in mantramediatie. De bedoeling van
deze technieken is oorspronkelijk echter, normale mensen tot de Bevrijding te
brengen, terwijl therapie beoogt, zieke
mensen tot de normaliteit te brengen. Toch hebben zij een
gemeenschappelijke noemer: de niet-bevrijde staat komt voort uit een gebrek aan
bewustzijn, en de door psychotherapeuten behandelde toestand komt voort uit een
specifiek of extreem gebrek aan bewustzijn. In een aantal gevallen kunnen de
technieken tot bevrijding wel degelijk toegepast worden om psychopathologische
problemen te behandelen. Eén van de voorwaarden is echter dat de betrokkene dat
zelf wil. Typisch voor psychopaten is dat juist deze wil ontbreekt.
De rol van spirituele
leermeester trekt trouwens heel wat psychopaten aan: “Zij ondertimmeren hun
totalitaire invloed graag met een beroep op één of andere onoverwinnelijke bron
van gezag, bv. (...) afstamming of opvolging van een bepaalde meester, de
goddelijke openbaring of andere spectaculaire claims. (…) Wanneer deze
invloeden een hele cultuur aantasten, zijn zij een rem op de ontwikkeling van
iedereen”. (p.119-120) Het toeval van de geschiedenis heeft ertoe geleid dat
sommige psychopaten het zelfs tot godsdienststichter gebracht hebben. Ja, het
probleem van de psychopathie is veel breder aanwezig dan wij doorgaans beseffen.
Labels: bewustzijn, geweten, psychopathie, Storms | Jan
3 Comments:
Dank u om het probleem van psychopathie onder de aandacht te brengen van zij die zich er niet, of te weinig, bewust van zijn.
Kan een gans boek schrijven over psychopaten en hun gedrag. Heb juist mijne 3de "over-lééfd". Huisbaas, waarvan ik huurde, eigen schoonbroer nog wel. Tart elke verbeelding hoe dat ik daar 9 jaar van gehuurd heb, heb zijne prul dan ook krot laten verklaren, 69 strafpunten zal wel genoeg zijn zeker. Ook een baas op het werk, idem, psychopaat, ziektepercentages tot 33% creeerde die. Ben vroegtijdig op pensioen gegaan ook door dit feit, was gans die mentaliteit kotsbeu. Idem, ex-madam, roofde het hele huis léég en de bank terwijl ik werken was, totaal geruineerd en psychisch gekraakt voor 't leven. Lééf nu een spirituéél pad na 2 bijna-dood-ervaringen en dat is echt "de max"....
Het is eerder zo dat deze spirituele leiders dicht bij het vuur zitten, en misbruik maken van honderden cliënten waar ze een relatie mee beginnen. En als deze erachter komen, het leven zuur gemaakt wordt door lieg en bedrieg, en dan naar de buitenwereld te kennen geven kijk die vrouw is in de war. Machts misbruik. Hij wordt geloofd. Tijd dat het gestopt wordt.
Een reactie posten
<< Home