Vlaanderen zonder grendels
“Verkrampt”, “gehecht aan hun klokkentoren”, “rechts”, die negatief bedoelde bijvoeglijk naamwoorden vereenzelvigt men doorgaans met de Vlaamse beweging. Maar sinds kort gaat er een nieuwe stem op: links flamingantisme. Nou ja, nieuw: de Vlaamse beweging is opgestart door liberalen, die in de 19de eeuw als links golden, communisten hebben voor Vlaanderen gestreden, binnen de socialistische partij waren ooit Rode Leeuwen bedrijvig, en het links-flamingantische maandblad Meervoud met zijn jaarlijkse Sociaal-Flamingantische Trefdag timmert al jaren aan de weg. Maar goed, door de opkomst van het Vlaams Blok is de Vlaamse Zaak in de jaren ’90 exclusief met extreemrechts vereenzelvigd, en enige verrassing is dus onvermijdelijk als de linkerzijde evenzeer haar Vlaams gezicht laat zien.
De Gravensteengroep
De Gravensteengroep is in Gent in 2008 ontstaan uit
verontwaardiging met de huichelachtige vakbondsactie van eind 2007: “Red de
solidariteit”. Dat kwam vakbondsman Karel Gacoms getuigen op de
boekvoorstelling van de gebundelde tien Gravensteenmanifesten: Land op de tweesprong. Manifesten ter
ontgrendeling van Vlaanderen. Dat was de oorzaak, maar de aanleiding was de
reportage door Chris Michel over hoe Vlaamsgezindheid loopbaankansen fnuikt.
Belgicisme daarentegen is een uitstekende carrièrezet.
Maar goed, de Belgische transfers, die al aan gang zijn
zolang België bestaat, worden gerechtvaardigd als zijnde “solidariteit”, ook
toen Vlaanderen arm was. Tegenover (gedwongen) financiële solidariteit,
ruimschoots in aanbod bij de Vlamingen, staat politieke loyauteit, en die
ontbreekt bij de Franstaligen. Zie net nog hoe Kamervoorzitter André Flahaut in
Frankrijk de waarheid over Vlaanderen meende te moeten vertellen. De
Franstaligen verketteren Vlamingen die niet in de Belgische eenheid geloven,
maar spreken zelf kwaad over Vlaanderen waar ze maar kunnen. Zou het bij zoveel
onmin niet rationeler zijn, uiteen te gaan? Of zoals zelfs de rabiaatste
Vlaams-nationalisten zeggen: als vrienden
uit mekaar te gaan. Het softe IJzerbedevaartcomité trad hen bij: ”Waalse
vrienden, laten we scheiden.” Maar de Franstalige media en elite, zelfs vele
zogenaamd gematigden, haten ons, zoals een schuldenaar zijn schuldeiser haat.
Er is dus weinig aanleiding voor vriendschappelijkheid en des te meer reden
voor zelfbestuur, vrij van de Franstalige schoonmoeder.
Het is ook een mythe dat de flaminganten onverdraagzaam zijn
tegen mede-Vlamingen die hun analyse niet delen. Bas Heijne en andere Hollanders
hebben zich laten wijsmaken dat belgicistische Vlamingen martelaren zijn die
uitgemaakt worden voor “slechte Vlamingen”. Een google-zoektocht leert echter dat geen enkele flamingantische
instantie die term gebruikt. Het is een nep-geuzennaam die de belgicisten
zichzelf opspelden. Zoals het hele belgicisme nep is; alleen de haat tegen
Vlaanderen is echt.
De manifesten
Het gepubliceerde boek omvat de tekst van de tien manifesten
en een reeks begeleidende artikels over de politieke achtergronden en over de
reacties. Verder zijn er de foto’s van Johan Swinnen, niet altijd duidelijk
verband houdend met Vlaanderen maar wel mooi. De lay-out maakt dit boek tot een
plezier voor het oog.
Het voorwoord en menig manifest is geschreven door de
invloedrijkste denker van Vlaanderen, prof. em. Etienne Vermeersch. Zijn linkse
palmares kan veel dedouaneren, zelfs een hoofddoekkritisch standpunt, maar niet
zijn Vlaams engagement. Zo verdedigde Stefaan Van Hecke, Groen Kamerlid, in De Morgen het belgicisme tegen een eerdere
vrije tribune van Vermeersch in. Hij beschuldigde Vermeersch er van
“misleiding”, “demagogie” en een “foute bewering”. (7-9-11) Vermeersch haalde de krant enkel omwille van
de verkoopscijfers, Van Hecke omdat de redactie achter hem stond. Gravensteenlid
Jean-Pierre Rondas mocht zijn columns in dat dagblad niet meer publiceren toen
hij zich als Vlaamsgezind outte.
Zelden werd een boekvoorstelling opgeluisterd door een Dirk
Denoyelle, lid van de Gravensteengroep en in dit boek de auteur van een zeer goede
beschouwing over collega’s die voor België kiezen. Hij deed premier Elio di
Rupo, zanger Arno en koning Albert 2 na, en bracht de aanwezige flaminganten
warempel aan het lachen. Zeg niet dat pleitbezorgers van Vlaams zelfbestuur
geen gevoel voor humor hebben.
Tegen de KKK
De Gravensteengroep afficheert zich als links, en de meeste
leden hebben (in verscheiden mate) inderdaad hun linkse sporen verdiend. Zij
trekken ten strijde tegen Koning, Kerk en Kapitaal, de rechtse steurpilaren
onder België. Er kunnen dan ook vragen gesteld worden bij het “linkse
belgicisme” van bv. de stalinistische PvdA, die in het Vlaamse dossier tegen
deze KKK aanschurkt.
Typisch links, maar niet onjuist, is deze opmerking van
prof. Hendrik Vuye tijdens de boekvoorstelling: “Het VB heeft het probleem
verergerd.” Hij gaf daarmee de diagnose van het kunstenaarsbelgicisme, het
verschijnsel van de Dansaert-Vlamingen. Voorzover zij uit overtuiging handelen,
is het de vereenzelviging van Vlaams met Rechts door het VB (of door diens vijanden)
die hen in het belgicistische kamp heeft doen belanden. Ook de vrees dat een
onafhankelijk Vlaanderen de linkerzijde permanent in de minderheid zou duwen
(waarbij CD&V en OVLD gemakshalve als “centrumrechts” geklasseerd worden,
tegen hun eigen centrumlinkse zelfomschrijving in), speelt hier een rol, maar
volgens de auteurs ten onrechte: ook in het Vlaanderen van Dimitri Verhulst en Humo heeft links een groot potentieel,
maar de kiezer stemt eerder rechts omdat de linkse partijen voor België en dus
tegen Vlaanderen zijn.
Breder geldt het emotionele argument dat de Vlaamse beweging
kleinzerig is en niet aan het Gelaat van
de Ander toekomt. Dat is echter naast de kwestie, want de huidige generatie
Vlaamsgezinden wil slechts zelfbestuur uit rationele beweegredenen van
efficiëntie en democratie. Maar voorzover emoties belang hebben, is hier het
ervaringsfeit van toepassing dat Vlaanderen als thuis aanvoelt, Wallonië als
buitenland. Doe de Nathalie-Meskens-test: neem alle dorpen en steden waar meer
dan een marginaal percentage van de bevolking deze artieste kent, en je hebt heel
nauwkeurig Vlaanderen. Het is gewoon een feit dat Vlamingen en Walen naar
verschillende komieken en TV-programma’s kijken, verschillende schrijvers
lezen, kortom een verschillend cultureel referentiekader hebben.
Maar zoals gezegd, de artiesten uiten zich hoofdzakelijk als
Belgisch omwille van de voordelen, eerder dan uit overtuiging. Niemand gelooft
dat de Clouseau-broers uit de frontlijngemeente Sint-Genesius-Rode in hun
pro-België-lied uit hun hart en hun eigen ervaring spreken.
Grendel
De Gravensteenmanifesten zijn tien manifesten tegen
vergrendeling, want grendels zijn onverenigbaar met de democratie. Naast de
formele grendels ingesteld door de opeenvolgende staatshervormingen zijn er ook
nog de informele, zoals de voorgestelde paritaire senaat, de samenvallende
verkiezingen of de unitaire kieskring. Grendel is, zo merkte Jean-Pierre
Rondas op, een monster uit de Beowulf.
Zoals de Dondergod (gekerstend tot Sint-Joris of Sint-Michiel) de Draak doodde,
zo moet de Vlaming de grondwettelijke grendels verbrijzelen. Wij merken daarbij
op: Vlamingen van wijlen Lode Claes tot recent nog Brecht Arnaert hebben
hetzelfde betoogd, maar typisch aan onze situatie is nu juist dat wij aan de
grendels niets meer kunnen veranderen, tenzij door het Belgisch kader op te
blazen.
De Vlamingen zijn
daarover zalig onwetend en kennen hun eigen geschiedenis niet. In De Standaard (1 juni 2012) noemde
Kristien Hemmerechts de officiële eentaligheid in de Vlaamse Rand
“onverenigbaar met de democratie”. Maar het zijn juist de Franstaligen die de
eentaligheid oplegden, namelijk de eentaligheid van Wallonië, tegen de Vlaamse
beweging die tot begin 20ste eeuw de tweetaligheid van een unitair
België vroeg. Het is dan en daardoor dat de Vlaamse beweging het geweer van
schouder veranderde en de eentaligheid van Vlaanderen begon te eisen. Overigens
is een Kristien die dure woorden als “democratie” in de pen neemt (en dat dan
nog uitgerekend in een pleidooi voor het intrinsiek antidemocratische België)
als dat schoolmeisje waarvan je je bezorgd afvraagt: “Waar gaan die grote
woorden met dat kleine meisje naartoe?”
Deze onwetendheid wordt door de (naar aardrijkskundige
situering) Vlaamse media bevorderd. Verschillende sprekers haalden uit naar het
ooit Vlaamsgezinde dagblad De Standaard,
waar Marc Reynebeau e.v.a. zich regelmatig vrolijk maken over de Vlaamse
“identiteit” en over elke politieke uiting van Vlaamsheid, onlangs bv. over het
fameuze Handvest van de Vlaamse “natie”. Van Le Soir en zelfs van De
Morgen kan men dit anti-Vlaamse gedrag begrijpen, want zij blijven trouw
aan zichzelf, maar De Standaard is nog
steeds het bewijs aan het leveren dat zij de Vlaamsgezindheid echt afgezworen
heeft.
Tijdens De Zevende Dag,
daags na de boekvoorstelling, debatteerde een rustige Jan Verheyen over zijn
Gravensteen-engagement met de genoemde Reynebeau. Toen deze de V-partijen op
hun “verantwoordelijkheid” wees door hen eraan te herinneren hoe ingewikkeld de
politiek wel is, merkte Verheyen op dat juist België voor extra ingewikkeldheid
zorgt. Wat de belgicisten onvermijdelijk noemen, wordt met een eenvoudige blik
over de grens plots gemakkelijk. Zelfs federalistische staten als Duitsland of
Zwitserland hebben een veel eenvoudiger bevoegdheidsverdeling dan het
koninkrijk België. Dit land is niet langer leefbaar, en het blijkt dat men niet
rechts hoeft te zijn om dit in te zien.
Gravensteengroep: Land
op de Tweesprong. Manifesten ter ontgrendeling van Vlaanderen, Pelckmans,
Kapellen 2010, 183 pp., ISBN 978 90 289 6734 2.
Labels: Gravensteengroep, recensie, Rondas | Jean-Pierre, Vermeersch | Etienne
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home